Jelle Bos, recreatie-ondernemer in Lauwersoog

Webredacteur Jelle Rijpma maakt een ronde langs de velden in het Waddengebied. Hij interviewt vertegenwoordigers van een bonte verzameling aan waddengerelateerde initiatieven en organisaties. Deze lopen uiteen van adviseurs, wetenschappers en bestuurders tot kunstenaars havenbazen of vissers. Dit resulteert in korte weergaven van uiterst diverse en soms verrassende ontmoetingen.

Als veertiende in de reeks: Jelle Bos, recreatie-ondernemer in Lauwersoog

Datum: 9 december 2014

Jelle Bos, recreatie-ondernemer in Lauwersoog

Hij is eigenaar van zowel de camping, het bedrijf Water Events, dat vaartochten organiseert, als restaurant het Booze Wijf, aan de boorden van het Lauwersmeer. Waarom heet dat restaurant eigenlijk zo? Echt lieflijk klinkt de naam niet. “Dat maakt het juist zo uniek. Qua marketing is het eigenlijk een perfecte naam, het heeft wat. Genoemd naar een oude, vervaarlijke diepte in de voormalige Lauwerszee.”

“Een jaar of acht geleden zijn we begonnen. Het is de combinatie van horeca, een rederij van rondvaartschepen en een evenementenbureau. Verder biedt Bos Marine Services nog diensten aan als berging en oliebestrijding, maar dat staat los van het ondernemerschap in de recreatie.” Het ondernemen in het Waddengebied bevalt hem uitstekend. “Het is de laatste wildernis, een uniek gebied. En we zijn zo’n beetje de enige onderneming in het gebied. Ik chargeer nu, ja. Maar er zit wat in, want het Waddengebied kent veel gebruikers, maar echte ondernemers? Met eigen middelen? Vaak zijn het gesubsidieerde Stichtingen die actief zijn.”

“Of ik voldoende ruimte van de overheid krijg om mijn bedrijf uit te oefenen? Ik hou me aan de regels die de natuur stelt. Als een zeehond een jong werpt, ga je er niet naar toe. In de broedtijd ga je niet een vogelgebied in. Je houd je automatisch al aan regels als je normaal en verantwoord met de natuur omgaat. Toevallig staan die regels ook beschreven in een wet.”

Het waddengebied is al een aantal jaren Werelderfgoed. Maakt u daar als ondernemer gebruik van? “Ik gebruik de status van werelderfgoed in advertenties en we maken mensen bewust van de status tijdens onze excursies en vaartochten. Het is er, het ligt er, dus dat moet je gebruiken en verkopen. Waar ik mij aan erger is dat ik het werelderfgoed-logo niet mag gebruiken. Er gaat zoveel geld verloren aan allerlei overlegclubs en vergadercircuits. Het is een heel traject geweest om zover te komen, en nu mogen we het logo niet gebruiken. Zonde.”

“Wij hebben hetzelfde goud te pakken als Yellowstone Park en het Great Barrier Reef”, gaat Bos verder. “Maar je moet de mensen een belevenis bezorgen. Ze moeten op hun knieën door het zand, ze moeten het Wad zelf op. Dan zie je ze veranderen. Ik heb het gezien: van die ‘ik ben overal geweest types’ die eerst wat denigrerend op de kade staan en die zwaar onder de indruk terug komen na een expeditie. Hetzelfde gebeurde bij zo’n typisch randstedelijke cameraploeg. Beetje sceptisch, kritisch. Eenmaal op het Wad was het net een stel kinderen in de dierentuin. Overdonderd. Prachtig om te zien.”

“De haven van Lauwersoog? Die is belangrijk, ook in toeristisch opzicht. Uiteraard is de haven een trekker voor mensen die naar de boten kijken. Bakje kibbeling, colaatje. Dat is de mainstream, maar er zijn ook mensen die geïnteresseerd zijn in de visserijsector en uren op de afslag kunnen rondstruinen. Toch is er meer mogelijk, lijkt me. De haven kan een grotere rol spelen in het vertellen van het Waddenverhaal. Een rondje mee met een viskotter kan veel begrip en waardering teweeg brengen.”

Tot slot een marketingadvies aan de recreatiesector in het Waddengebied. “Denk niet te klein, denk mondiaal. Het feit dat Eelde meer internationale vluchten trekt gaat echt geen extra buitenlandse gasten opleveren. Een Amerikaan denkt echt niet aan die lousy 100 kilometer die hij extra moet rijden. Schiphol is gewoon vlakbij. Verder denk ik dat je je wat meer zou kunnen focussen op de goed opgeleide westerling die met slecht weer komt. Die besteedt namelijk goed. Verslik je niet in de mooi-weer-toerist.”

www.beleef-lauwersoog.nl

U kunt op dit interview reageren. Reacties worden gescreend op taalgebruik voordat ze gepubliceerd worden.

 

Waddenzee.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Akkoord