Gebroeders Kroes: weidevlees op internet

Webredacteur Jelle Rijpma maakt een ronde langs de velden in het Waddengebied. Hij interviewt vertegenwoordigers van een bonte verzameling aan waddengerelateerde initiatieven en organisaties. Deze lopen uiteen van adviseurs, wetenschappers en bestuurders tot kunstenaars havenbazen of vissers. Dit resulteert in korte weergaven van uiterst diverse en soms verrassende ontmoetingen.

Als zevende in de reeks: De gebroeders Kroes, handelaren in weidevlees.

Datum: 15 oktober 2014

De Gebroeders Kroes: weidevlees op internet

Foto: weidevlees.com

“De vleesindustrie is van het padje af geraakt”, zegt Feike Kroes op de vraag waarom hij samen met tweelingbroer Johan de website weidevlees.com is gestart. “De vleesketen is bij lange na niet transparant genoeg. De consument in de supermarkt heeft geen idee wat hij koopt. Je weet niet waar het product vandaan komt, en kijk maar eens op het etiket: het zit vol met conserveringsmiddelen, e-nummers en antioxidanten. Dat kan en moet anders, want het smaakt vaak nergens naar. Bovendien zit niemand te wachten op een nieuwe paardenvlees affaire.”

De jeugdige broers (28) vertellen gepassioneerd over vee en vlees. “Wij stellen sowieso de keiharde eis van weidegang, want gras en buitenlucht zijn essentieel voor een goed stuk vlees. Ook mag geen sprake zijn van antibiotica  en het voeren van mais. Alleen gras is het devies, met hier en daar een mineralenbrok als aanvulling.”

Bij het selecteren van de koeien speelt vader Jan Kroes een belangrijke rol. “Als ervaren veehandelaar heeft hij de expertise waar wij niet zonder kunnen”, zegt Johan. Hij heeft een enorm netwerk en weet precies welke koe van welke boer in welk stuk weiland graast. Hij ziet feilloos wanneer een dier slachtrijp is. En ja, zijn werkgebied strekt zich ook uit tot aan de Waddenkust. Een fantastisch gebied om kwaliteitsvlees te produceren.”

Het idee om het internet te gebruiken als verkoopkanaal is ingegeven door ontwikkelingen in andere markten. Feike: “Je ziet veel meer branches die zich richten op het internet, ook op het gebied van levensmiddelen. Het is goedkoop , want de keten wordt veel korter.” De koeien worden geslacht in Groningen, bij slachterij Kroon, en door een ambachtelijke slager verder verwerkt tot pakketten van drie, vijf en acht kilo. Die bestaan voor een derde deel uit luxe vlees, een derde deel braad- en stoofvlees en een derde deel gehakt of worst, biologisch gekruid. De pakketten worden de komende tijd nog verder aangepast aan de vraag van de consument. “Op elk vleespakket staat het oornummer van de koe”, gaat Feike verder. “Ook wordt een document meegestuurd met allerlei andere gegevens. De prijs? Dat scheelt niet veel met de supermarkt. Dan gaat het echt om een paar dubbeltjes per kilo meer.”

De broers zijn nog niet toe aan aansluiting bij een keurmerk als Waddengoud of Waddenvlees. “Dat kan best nog komen hoor, maar wij richten ons voorlopig eerst op ons eigen bedrijfsproces”, zegt Johan. “We besteden in ieder geval eigenstandig al veel aandacht aan de zorgvuldigheid in onze hele keten. De dieren worden voor de slacht minimaal een nacht op stal gezet, om maar een voorbeeld te noemen. Dat is beter voor het dierenwelzijn, en levert tegelijk minder stresshormoon op. Ook de bezorging vinden we belangrijk. We letten er op dat een minimum aan verpakkingsmateriaal gebruikt wordt en gebruiken een koelwagen voor de aflevering. Die staat afgesteld op – 20. Geen gedoe met koelelementen, folie en piepschuimbakken dus. En altijd ’s avonds bezorgen. Dan zijn de mensen thuis.”

www.weidevlees.com

U kunt op dit interview reageren. Reacties worden gescreend op taalgebruik voordat ze gepubliceerd worden.

 

Waddenzee.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Akkoord